ΓΕΝΕΣΗ ΘΕΑΤΡΟΥ: (κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό, πνευματικό πλαίσιο)
Οι ρίζες του θεάτρου φτάνουν πολύ βαθιά
πίσω στο παρελθόν, στις θρησκευτικές τελετουργίες των πρώτων κοινωνιών. Μαζί με
τα πρώτα βήματα της ανθρωπότητας γεννήθηκε ο χορός, που ήταν η πρώτη θεατρική
πράξη. Από τότε κιόλας συναντάει κανείς ίχνη από τραγούδια και χορούς προς
τιμήν ενός Θεού που ερμηνεύονται από ιερείς και πιστούς, καθώς και μια
απεικόνιση της γέννησης του Θεού, του θανάτου του και της ανάστασής του.
Πρώτη μεγάλη θεατρική εποχή στην ιστορία του Πολιτισμού δεν μπορεί να
θεωρηθεί παρά ο 5ος αι. π.Χ. στην Ελλάδα.
Τότε ήταν που οι τραγωδίες και οι κωμωδίες ερμηνεύτηκαν για πρώτη φορά όχι από
ιερείς αλλά από ηθοποιούς και σε ειδικά κατασκευασμένους χώρους ή τοποθεσίες,
που, αν και τόποι ιεροί, δεν ήταν όμως ναοί. Σώζονται μέχρι και σήμερα τα
ερείπια από μερικούς τέτοιους τόπους, μερικά ντοκουμέντα τόσο για τις
παραστάσεις όσο και για τους χώρους, καθώς και ένα σημαντικό μέρος του έργου
των αρχαίων ποιητών. Όλα αυτά μας παρέχουν σημαντικές πληροφορίες και συγχρόνως
έχουν επιδράσει πάνω στο Ευρωπαϊκό και
το Αμερικάνικο θέατρο.
Το αρχαίο ελληνικό θέατρο κατείχε από νωρίς σημαντική θέση στην
κοινωνική ζωή. Παρόλο που διαμορφώνεται στην εποχή των Τυράννων έχει τις ρίζες
του στην πολιτεία και τους δημοκρατικούς θεσμούς της με αποκορύφωμα στα χρόνια
της ακμής της Αθηναϊκής Δημοκρατίας που έφτασε στα υψηλότερα επίπεδα
καλλιτεχνικής έκφρασης και λαϊκής αποδοχής. Ο λαϊκός χαρακτήρας του καθόρισε
όλες τις παραμέτρους δημιουργίας του. Από τη θεματογραφία των έργων και τη
κατασκευή των θεάτρων μέχρι την οργάνωση των παραστάσεων, οι παραστάσεις διοργανώνονται από το κράτος
με δαπάνες ευπόρων πολιτών (χορηγών). Το θέατρο ήταν δωρεάν για όλους τους
πολίτες , γεγονός το οποίο μαρτυρά τη σημασία
του.
Με άλλα λόγια το θέατρο στην αρχαια Ελλάδα δεν υπήρξε ποτέ ένα απλό
ψυχαγωγικό δρώμενο, ή μάλλον ήταν ψυχαγωγικό στην κυριολεκτική έννοια του όρου.
Διαμόρφωνε συνειδήσεις και την ίδια στιγμή διαμορφωνόταν από τη συλλογική
συνείδηση. Συνδυάζοντας τη θρησκεία, την κοινωνική και πολιτική
κριτική με την εκπαίδευση, έγινε κόμβος, ένα σημαντικό σταυροδρόμι
για τις συνιστώσες που παράγουν συνήθως πολιτισμική δράση. Από αυτή την άποψη
θεωρούμενο ενσωμάτωσε τους κανόνες της πόλης και την ίδια στιγμή έγινε ένα
μεγάλο λαϊκό δικαστήριο για την κρίση της κοινωνικής της διαχείρισης. Και όλα
αυτά, κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του Διόνυσου, του επαναστάτη θεού που
προτίμησε τη θηλυκή φρενίτιδα για τη λατρεία του, μια μανική φρενίτιδα και
αμφισβήτηση της πατριαρχικής εξουσίας εκφρασμένη στις πράξεις των ηρωίδων του
αττικού δράματος. Βέβαια, ο τελικός στόχος των τραγικών ποιητών δεν ήταν πιθανώς
η ανατροπή αλλά μάλλον ο αποτροπαϊκού χαρακτήρα εξορκισμός των ασυνείδητων
καταπιεσμένων θηλυκών ενεργειών μιας έντονα και αδιαμφισβήτητα πατριαρχικής
κοινωνίας. Όμως, παραμένει το γεγονός ότι οι θίασοι του Διόνυσου διέθεταν έναν
έντονο θηλυκό χαρακτήρα και ενίοτε χρησιμοποιήθηκαν, όπως και η λατρεία του
θεού, ως φορείς λαϊκισμού της τυραννικής εξουσίας, τόσο στην κορινθιακή όσο και
στην αττική γη.
Πηγές:
https://doukasschoolprojecttheatro.wordpress.com
https://el.m.wikipedia.org
·
Γιαννούδη
Μαρία
·
Γιαλόγλου
Αγγελική
·
Ευαγγελοπούλου
Κατερίνα
·
Μαχαιρίδου
Νεφέλη
·
Μαχαιρίδου
Χριστίνα
·
Παπαδοπουλος
Παναγιώτης
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου